Digital marknadsföring är det snabbaste och effektivaste sättet att nå nya kunder. Genom möjligheten att rikta specialanpassad information till just de målgrupper du vänder dig till, får du mer kraft i budskapen.
Medan sökmotoroptimering är en mer långsiktig strategi för att hitta nya kunder, så ger digital marknadsföring resultat redan från första dagen. Tillsammans är de en oslagbar kombination.
Digital marknadsföring är framför allt all marknadsföring som sker via internet och mobiltelefoner.
Det är bland annat annonsering på sökmotorer (framför allt Google och Bing), annonsering på sociala medier (till exempel Facebook och Instagram), utskick via e-post (nyhetsbrev, erbjudanden) och annonsering i appar.
De stora fördelarna med digital marknadsföring är möjligheten att rikta den till en väldigt specifik målgrupp och möjligheterna att kunna följa upp exakt hur mycket varje kampanj ger, så man kan justera urval och upplägg i kommande kampanjer.
Du har säkert varit med om att du sökt efter en produkt, och sedan ser du den produkten överallt. På alla webbplatser du besöker och hela tiden på Facebook. Det är naturligtvis ingen slump.
Det kallas retargeting (eller återannonsering på svenska) och gör att du relativt enkelt kan visa de produkter som din besökare är intresserad av flera gånger, som en liten påminnelse.
Oftast tar det tid för en kund att fatta ett köpbeslut, och varje påminnelse kan vara ett steg på vägen till att välja just ditt företag.
Det viktigaste är inte att din webbplats är den första länken besökarna klickar på, utan att det blir den sista.
På samma sätt som du rimligtvis slutar leta efter bilnycklarna när du väl hittat dem, så ska du ge besökarna en anledning att sluta leta vidare efter det de söker, när de hittat till dig.
Att konverteringsoptimera din webbplats är en viktig del i din digitala marknadsföring. Det innebär att du ska presentera den information som kunderna behöver för att fatta ett beslut och sedan göra det enkelt att göra köpet eller ta en kontakt.
Med digital marknadsföring kan du se resultat nästan direkt. För att få det bästa resultatet krävs dock en del förberedelser, som vi gör tillsammans med dig.
Det är viktigt att veta vem du vänder dig till och vilket budskap som är det mest effektiva. En fördel med digital marknadsföring är att du löpande kan finjustera och testa nya målgrupper och annonstexter, så du hela tiden får en allt bättre kampanj.